Beleggen in energie voor 2024

November 3, 2023

Beleggen in energie voor2024

 

Beleggen in energie loont. In2023 was het een drama met de groene, duurzame bedrijven. Met name windenergie aandelen en zonne-energie aandelen deden het slecht. Verschillende redenen, maar wel een feit waar we de ogen niet voor kunnen sluiten.

 

Tegenvallende ontwikkeling wind- en zonne-energie

 

Orsted, Siemens Energy moesten miljarden Usd’s afschrijven. Geen feest. De toekomst is rooskleurig, mits de overheid de wetgeving en vergunningsproces versimpeld. Te veel risico’s liggen nu bij de bouwers en meerkosten kunnen niet in de elektriciteitsprijs doorberekend worden. De ene na het andere windproject wordt geannuleerd door teveel onzekerheid en daardoor lastig in te schatten mogelijk extra kosten.

 

De bedrijven in Europa en de VS hebben te maken met een tegenvallende vraag naar zonnepanelen. Ze hebben er teveel geproduceerd en nu liggen hun hallen vol met onverkocht panelen. Dit kosthonderden miljoenen, en deze sector vraagt of de overheid ze wil opkopen (en betalen…). Daardoor zakken de aandelenkoersen van deze bedrijven nog steeds. Er is ook minder geld bij de particulieren, de terugverdientijden op zonnepanelen zitten weer rond de 8-10 jaar en de terug levertarieven zijn flink gereduceerd. Goedkope Chinese zonnepanelen overspoelen nog steeds de markt en ook deze sector wil importheffingen op Chinese panelen omdat de kostprijs te laag is doordat er in China niet terechte subsidies zou worden verstrekt.

 

Tegenvallende EV-markt

 

Ook de auto-aandelen deden het ver onder verwachting in 2023.

De vraag naar elektrische auto’s neemt af. VW kwam met slechtere vooruitzichten. Tesla gaat haar prijzen langzaam weer verhogen in China (+$2000 voor Model Y). En Stellantis probeert een schoen tussen de deur te krijgen in China door $1,6miljard in startup EV-bedrijf Leap Motor. Doel is duidelijk Stellantis een entree in China, Leap Motor is Europa. Stellantis verwerft hiermee 20% in Leap Motor.BYD en wint bij verre de wedstrijd in China niet. De achtrstand is bijna niet in te halen. Stellantis heeft nu maar 0,3% van de Chinese EV vraag in handen, niet voldoende wil je echt meespelen in deze sector.

De Japanse autoproducenten Toyota, Honda en Nissan verliezen dit jaar marktaandeel in China. China beslaat 20% van de EV-wereldmarkt, maar ze kiezen niet voor Japanse EV's. Deze 3 autoproducenten hebben nu eenovercapaciteit in China van circa 40%. En met een eigen slechte economie is dit geen goed vooruitzicht voor deze merken.

De EV-sector kent zware teleurstellingen; lagere verkopen, lagere verkoopprijzen en het vooruitzicht dat de economie zwakker gaat zworen, wereldwijd. De Amerikanen hebben het zwaar, hun leningen via hun creditcards stegen de afgelopen maand met 26% (!!). En al deze autoproducenten moeten juist volumes produceren om hun enorme investeringen in hun nieuwe onderstellen en batterijen terug te verdienen. Het lijkt er niet op. Wacht nog even met groots in deze veelbelovende sector te steken. Er moet eerst nog meer pijn genomen worden, en niet alle automerken gaan dit overleven.

Olie en aardgas

De oliemarkt heeft het goedgedaan. Kan eigenlijk niet anders. Zolang groene betaalbare brandstoffen niet voor 2030 op de markt komen in voldoende volumes, is er maar 1 conclusie; olieraffinaderijen blijven olie nodig hebben voor benzine, diesel en kerosine. Velen willen dit niet horen, maar wie laat de auto staan, vliegt minder en betaalt meer voor bijv. artikelen als ze maar niet uit China geïmporteerd worden? OPEC bepaalt het aanbod, en OPEC heeft een hoge olieprijs hard nodig. Zolang procentueel de olieprijs harder stijgt dan de olieproductie daalt heeft OPEC de macht in handen

De aardgasprijs gaat niet het niveau van 2022 halen. Bij lange na niet. Toch zullen de komende jaren partijen verbaasd zijn hoe de aardgasprijs hard kan stijgen. Zeker gezien het feit dat enorme aantallen kolencentrales, meer dan 500 gesloten moeten gaan worden. De bijkomende CO2-uitstoot wordt te duur om met certificaten af te kopen. De winters van 2024-2027 gaan hun werk doen. Plus de hogere investeringskosten door de hogere rente maken partijen kopschuw diep te investeren in aardgas. Alleen het Midden-Oosten durft de stap aan, immers ze hebben ook geen alternatief. De olievraag gaat afnemen voor 2050 en hard ook. Dan is een alternatieve inkomstenstroom nodig. En waterstof alleen is te risicovol om op te bouwen.

 

Uranium

 

Kernenergie wordt populair. Willenvelen ook niet horen. Ook door gebrek aan energieopwekking zonder CO2-uitstoot.Het tij is gekeerd en de uraniumprijs stijgt al flink op dit vooruitzicht. Met de uraniumprijs naar $ 90/ton kan er zo 20% op de huidige uranium aandelenkoersen.

Meld je nu aan voor persoonlijk advies
Tijdens dit gesprek sta ik voor jou klaar om al jouw vragen omtrent jouw beleggingen in de energiesector te beantwoorden.
MELD JE HIER AAN