Elektrisch rijden valt stil

October 26, 2023

Elektrisch rijden valt stil

We rijden eind 2023 met 40 miljoen elektrische auto's wereldwijd. Dat is 2023, in 2040 zijn dit 750 miljoen auto's. Bijna 20 keer meer. Waarom doen die autoaandelen het dan zo slecht?

Het probleem zit hem in de vraag. We kunnen China de schuld geven, maar dat is niet fair. 75% van de Amerikanen gaat, onderzoek onder 1000 Amerikanen, geen EV kopen als volgende auto. Verschillende redenen:

  1. te duur
  2. te weinig oplaadpunten (20% t.o.v. benzinestations)
  3. actieradius
  4. zie de voordelen niet

Tesla

Dat Tesla vandaag weer komt met tegenvallend nieuws over de cyber truck is eigenlijk niet zo de reden, Toyota denkt hier ook mee te kunnen doen. Men is bang dat het doel van 2,2 miljoen auto's niet gehaald gaat worden. En wat doe je dan wanneer de verkoop niet lekker loopt? Precies, prijs omlaag en dat gaat renkoste van de winstmarge en daardoor zakten vele autoproducenten vandaag weg van 10% in de min tot kleine minnetjes, maar de trend vandaag is duidelijk. Komt het goed in 2023? Waarschijnlijk niet meer de komende paar maanden.

In Europa vallen de EV verkopen ook tegen. De overheid houd de subsidie in stand en bouwt deze voorlopig niet verder af. Maar wat als je geen Euro 30.000 hebt, of wilt lenen. Wat als je thuis geen laadpaal hebt? En wat als je ook geen zonnepanelen hebt, hoe voordelig is dan het rijden in een EV? Niet. Laten we eerlijk zijn, je moet dan wel heel principieel zijn mag je dat Euro 200-300 per maand extra kosten om het klimaat te verbeteren. In China durft de consument na het kopen van vastgoed niet te investeren in dure producten. Eerst sparen en later weer verderzien. Onderschat de impact van de jeugdwerkloosheid niet op de werkende ouder. Zorgen voor morgen, dat houdt de hand op de knip.

Potentie is enorm

De potentie is enorm. Zie boven. Maar de bedrijven in deze sector investeren miljarden en miljarden en ondertussen moeten ze op hun eerste auto's lagere verkoopcijfers en lagere verkoopprijzen incasseren. Niet fijn. Tesla heeft haar zaken wel op de rit en moet haar prijs verlagen om concurrenten uit de markt te drukken. Als al vele malen geschreven door mij,niet iedere autoproducent deze race overleven. Te weinig cash, te lage verkoopaantallen. Daarom schrijf ik al vaker dat nu groot instappen in Europese EV bouwers te vroeg is. Enkel Chinese zijn koopwaardig, en die krijgen nu ook klappen. Geen reden om te verkopen, dat trekt wel weer aan. Bodemvissen is moeilijk. Nu wordt bepaald wie wel en wie niet doorgaat.

Wie wil profiteren van Elektrisch rijden kan het best even aan de kant staan. Lagere rentes en verbeteren handelsbetrekkingen met China. Iedereen weet dat deze markt explosief gaat groeien. Tesla zal denk ik het heel goed gaan doen, maar is nu te duur op basis van haar verlaagde winst. VW en BMW gaan het beter doen, maar liggen nog ver achter Tesla qua verkoopcijfers. Stellantis krijgt het zwaar en heeft nog een hele weg te gaan. Het aantal Chinese EV's op de Europese wegen zijn klein, maar dat gaat veranderen. China kan niet gestopt worden zonder hoge importheffingen. De Duitse industrie heeft gewaarschuwd dat het redden van de autoindustrie de rest van de Duitsen industrie hard gaat raken. Dat geloof ik ook. China zal keihard antwoorden met tegenmaatregelen wanneer Europa geen Chinese auto's wil in Europa. Het besef zal binnendrijven dat de concurrentie met Chinese EV's niet op prijs, maar op garantie, luxe, uitstraling en comfort moet komen te liggen. Op prijs gaat de Europese autofabrikant het niet winnen.

Meld je nu aan voor persoonlijk advies
Tijdens dit gesprek sta ik voor jou klaar om al jouw vragen omtrent jouw beleggingen in de energiesector te beantwoorden.
MELD JE HIER AAN