Elektrisch rijden en olie

August 6, 2023

Elektrisch rijden en olie

Beste lezer,

Gisteren weer op TV. De elektrische auto's verkopen niet goed. Niet in Nederland, beter in Duitsland. Consumenten en bedrijven halen af.

Bedrijven omdat ze al gekocht hebben, consumenten omdat ze uitstellen. Logisch, want een elektrische auto is duur. Veel duurder dan benzine/diesel. En tweedehands wil je ze nog niet, hoe zit het met die eerste batterijen en hun kwaliteit? Autoproducenten vertellen de markt dat ze in 2025 met Euro 25.000 modellen kopen, dus stelt de kopers nu uit en pakt straks zijn/haar winst.

De overheid weet dit ook, maar heeft geen zin nu al de markt te vertellen dat er extra subsidie voor uitgetrokken gaat worden. De overheid heeft wel aangegeven dat op 2e hands elektrische auto's straks ook subsidie komt. En de subsidie op nieuwe auto's zullen niet afgebouwd, maar juist opgebouwd moeten worden. Elektrisch rijden is interessant wanneer je je eigen zonnepanelen hebt en eigen laadpaal. Anders is het duur. Te duur. Wonen wordt duurder, energie wordt duurder en belastingen gaan omhoog. De lonen gaan omhoog, maar de kosten stijgen harder.

Olie is de grondstof voor benzine en diesel. In 2030 mogen in Nederland alleen nog maar elektrische auto's verkocht gaan worden. Dus koopt de particulier in 2028/2029 nog de "ouderwetse" auto, ze hebben het geld niet en kunnen dan profiteren van goedkope benzine/diesel auto's die de nieuwe elektrische rijder weg doet.

En die auto's gaan na 10-15 jaar naar het buitenland. Het is allemaal niet zo makkelijk. Misschien moeten we gaan denken aan belonen i.p.v. bestraffen. Beloon mensen die hun auto laten staan, minder gebruiken. Beloon grote vervuilers bij een ommezwaai richting groen. De accu is niet duurzaam, beloon de doorbraken die behaald worden.

Een heel aannemelijk scenario is dat elektrisch rijden gesubsidieerd wordt en fossiele brandstof duurder. Prima voor het rijke westen. Misschien zou een grootste uitrol van het lenen van auto's met steun van de overheid ook heel veel autobezit kunnen verminderen. Er wordt dan niet perse minder gereden, ik denk het wel, maar het geld van de burger kan dan naar isoleren woning en zonnepanelen bijvoorbeeld. Een platform waarbij de overheid het de rijder zeer makkelijk maakt zijn/haar auto uit te lenen met afdekking van schade , verdwijning en een een goed trace systeem om dit te waarborgen. En een bijbehorende pas die je goedkoper laat tanken, omdat je goed doet.

Als je ziet hoeveel auto's overdag stil staan, dan moet dat efficiënter kunnen. Plus deelgebruik privé oplaadstation aanmoedigen. Duur opladen ontmoedigt elektrisch rijden en is niet nodig bij aflopende slaperig zonne-energie.

Terug naar de olie. Willen we van olie af, dan moet elektrisch rijden aantrekkelijker gemaakt worden en we moeten minder gaan (fossiel en elektrisch) rijden, vliegen varen. Best mogelijk. Moeilijk omdat we onze vrijheid niet zo makkelijk opgeven. Mensen werken een jaar hard en met dat geld willen ze leuke dingen doen en zich lekker voortbewegen. Carpoolen ook zo'n gemiste kans. Waar blijft de beloning? Goedkoper openbaar vervoer, waar blijft de beloning? Snelle treinverbindingen met buitenland, waar blijft de beloning?

Het geld hieraan uitgeven gaat effectiever zijn, omdat dit een gedragsverandering gaat opleveren die ondersteunt wordt en men met elkaar de positieve effecten deelt. Zwaarder belasten leidt tot slim denken en ongewild creatief gedrag. Het was tijd voor een verfrissend andere politiek, nou laat die maar komen dan. Belonen i.p.v. bestraffen. Lijkt me effectief en ook vrolijk makend.

Meld je nu aan voor persoonlijk advies
Tijdens dit gesprek sta ik voor jou klaar om al jouw vragen omtrent jouw beleggingen in de energiesector te beantwoorden.
MELD JE HIER AAN