In de VS is de toon gezet. Oliebedrijven investeren volop in olie. Trump wil dat en de Amerikanen willen het. Goedkope energie. Door het stopcontact en in de tank. Steeds meer miljarden gaan naar olie, omdat elektrisch rijden beperkt wordt door enerzijds netwerkproblemen en anderzijds de toch tegenvallende hoge kosten van EV productie. China zou komen met goedkope modellen, maar de importheffingen van Trump hebben hier snel een einde aan gemaakt. Europa heeft autofabrikanten meer jaren gegeven om hun benzine en dieselmotoren ten gelde te maken. Ze kunnen hiermee hun hogere marges op brandstofauto's blijven maken en hiermee tegelijktijdig de transitie naar 100% batterij auto's te kunnen maken zonder het risico failliet te gaan.
De energietransitie vertraagt aanzienlijk en de rendementen op groene aandelen is zeer laag of zelfs verliesgevend. Beleggen in waardeaandelen wordt het toverwoord in 2025 en 2026. Of olie en aardgas een moeilijke tijd gaan krijgen is niet de vraag. Het is eerder de vraag of de energietransitie wel genoeg vaart blijft houden door steeds hoger benodigde investeringen door de overheid. Er gaat veel geld naar wind- en zonne-energie, maar dat is niet meer de toekomst. Dat is realiteit. Het geld moet naar nieuwe, niet bewezen en dure technologie die baanbrekend moet worden. En dat geld raakt nu op door grote investeringen in andere maatschappelijke problemen. De overheid heeft heel veel geld nodig alleen al om de elektriciteit te kunnen vervoeren.
De vraag naar olie neemt eerder toe dan af, omdat de wereldbevolking groeit en we steeds meer spullen en mensen vervoeren. Meer scheepsbewegingen en meer vliegtuigbewegingen (+ 1,4% per jaar).
Mensen blijven reizen en op vakantie gaan; van 10 naar 12 miljoen vliegbewegingen in Europa per jaar in 2030. Dat is 20% meer. Beleggen in luchtvaartaandelen zal veel rendement opleveren. De vraag naar vliegtuigen neemt alsmaar toe. Mede door stillere motoren en ook zuinigere motoren die de kostprijs per stoel omlaag brengt. GE is een aandeel wat hiervan gaat profiteren, beleg hierin voor rendement tussen nu en 2030. General Electric is een mooi bedrijf dat veel kan gaan profiteren door de oorlogen en luchtvaartbeperkingen in vele landen. De noodzaak om te gaan vliegen met stillere en schonere motoren.
De energietransitie vereist minder co2-uitstoot en dus ook minder kerosineverbruik. De top 5 vliegtuigproducenten kunnen hun klantvraag niet aan en ook na 2030 lijkt de vraag naar vliegtuigen alleen maar toe te nemen. Later in dit artikel de achtergrond van het aankomende probleem om de fossiele brandstofvraag te verminderen. Groene kerosine is heel duur, verplicht bijmengen van biofuels helpt, maar is een druppel op de gloeiende plaat.
De vraag naar elektrische auto's groeit, maar zwakt in Europa af. In China neemt de vraag naar EV's juist hard toe door overheids ingrijpen. Overall zakt de vraag naar lithium hard weg. Het is nog niet de bodem, al lijkt het ergste nu wel achter de rug, juist door het besef dat lithiumbatterijen voorlopig de beste kansen hebben voor de langere termijn voor autoproducenten. Minimaal tot 2035, er zijn nog geen serieuze betere groene batterijen beschikbaar in voldoende hoeveelheden en zeker niet tegen een lagere prijs. Komt niet eens in de buurt. Beleggers die hoopten op de solid state batterij hoopten op het bedrijf QuantumScape en hebben hun geld zien verdampen! Laag rendement met veel risico zorgt voor afkeer van belegger jegens de batterijproducenten en de dalende verkoopprijs door batterij overproductie zoet de aandelenkoersen in deze sector hard dalen. De batterijen worden steeds goedkoper, maar hogere materiaal- en arbeidskosten maken het moeilijk om EV's verkoopprijs onder de $25.000 te drukken. Nu China geweerd wordt kunnen Europese autofabrikanten hun prijzen hoog houden. Hun marge veiligstellen, wat leidt tot een afzwakking van de vraag. Zonder overheidssubsidies, of aantrekkelijke belastingregels koopt de consument liever een hybride of benzine auto. Veel goedkoper, in tijden van economische onzekerheden gaan consumenten op zeker en veel geld lenen voor een nieuwe auto hoort hier niet bij.
Raffinaderijen zijn er voldoende in de wereld en oudere raffinaderijen met veel subsidie ombouwen tot biofueel producenten ; leek een machtig mooi plan. Helaas geldt ook hier dat het zonder subsidie niet kan en opschaling dus alleen maar meer verlies met zich meebrengt. Het maken van groene kerosine kost 3-5 keer meer dan kerosine uit olie geproduceerd.
En dan zijn de hoeveelheden nog geen 5% van wat nodig is in 2030. Het is dan ook onmogelijk om groen te vliegen, als het betaalbaar moet blijven. De stillere en zuinige motoren van General Electric sluiten naadloos aan op dit probleem. Olieproducenten zien de kansen, maar zonder subsidie worden verouderde raffinaderijen gewoon gesloten. Nieuwe raffinaderijen worden in het Midden en Verre Oosten neergezet. Dicht bij de oliebron en dicht bij de toenemende vraag van chemische fabrieken. Groene kerosine zal as na 2035 een rol kunnen krijgen door of een extra belasting op gewone kerosine, of door wetenschappelijke doorbraken.
De waterstofproducenten willen rijden op waterstof en succes maken. De autoproducenten hebben al voor de batterij gekozen, 2 keer investeren in een nieuw type motor kan niet. het geld is uitgegeven en we hebben het hier over miljarden $$. Dus die kans is verkeken. Voor vrachtwagens kan waterstof een oplossing worden, denk hier ook na 2035. De infrastructuur voor zowel vrachtwagens als personenwagens wordt nu opnieuw ingericht van diesel en benzine naar elektrisch laden. Kost ook weer miljarden. Ook het vervoeren van waterstof is duur overzee en ook de opslag en de gehele inefficiëntie. Kortom het ligt in de lijn der verwachting dat de industrie een stuk groene waterstofvraag opgelegd krijgt, de rest is zeer onzeker. Al lijkt de politiek nog heilig te geloven in waterstof. Beleggen in waterstofaandelen raad ik werk af om deze reden. Te weinig inkomsten door verkoopcontracten en te hoge aanloopkosten.
De vraag naar aardgas is nu circa 102 miljoen vaten/dag. Dat neemt toe naar circa 115-118 miljoen vaten/dag in 2030. De IEA ziet wel een lagere olievraag, wat het zo interessant voor beleggers maakt.
De mismatch komt door verschillende gedachten rond de toename van elektrisch rijden. In Europa lijkt de auoindustrie vol in te zetten op hybride auto's. Subsidies verdwijnen en belastingvoordelen nemen af. Zowel in Nederland, als België en Duitsland. De consument spaart omdat ze slechtere tijden verwachten met hogere woonlasten en stijgende voedselkosten. Ook de hogere rente baart hen zorgen. De hoge verkoopprijs van EV's maakt het lastig voor burgers deze meerkosten terug te verdienen. Immers een EV is niet veel meer waard na 8-10 jaar door een afgeschreven accu. De rest van de auto is prima in orde, maar de batterij moet wel gegarandeerd nog vele jaren meegaan. Die garantie is er nu nog niet. Autoproducenten zullen hier hun nek moeten uitsteken, samen met batterijfabrikanten, om de terugverdientijd te verlagen en o meer kopers te trekken.Tot die tijd zal zullen olie en diesel auto's het goed doen wereldwijd. Uiteraard zal de elektrische auto verder oprukken, maar niet in het tempo dan gedacht. Een mogelijk recessie in 2025 kan zelfs de olievraag uiteindelijk sterk verhogen richting 2030. De beurs lijkt sterk, maar even economen waarschuwen dat veel seinen op rood stat en en renteverlaging niet het tij zal kunnen keren.Arme landen zullen voorlopig niet elektrisch gaan rijden en groene energie is niet hun prioriteit. Beleg dus zeer zorgvuldig in Groene aandelen.
De armere landen stellen hun grenzen open voor Oil Majors die oliewinsten willen delen en hun economie kunnen laten groeien . Guyana, Suriname, Namibië en talloze kleine ontwikkelingslanden met olie/gas in de grond worden geholpen om de komende 25 jaar hun bodemschatten ten gelde te maken. Rijkere landen in het Westen spreken hier schande van. Onbegrijpelijk, immers het beloofde geld om deze landen te helpen bij hun energietransitie bleef uit. Nu het het Westen goed uitkomt om minder co2 uit te stoten reageren de armere landen verbolgen. Hun inkomsten zullen alleen kunnen komen uit olie/aardgas, niet uit toegezegde giften. Ook al belooft men veel tijdens klimaatconferenties, de werkelijkheid is dat er wel wat fondsen gevuld worden, maar verre van de $ 100 miljard per jaar. Nog steeds niet.
China en India hoeven pas na 2050 hun klimaatdoelen te halen. Die zien Europa en de VS graag vooruitlopen. Kunnende straks makkelijk de beste, meest efficiënte en goedkoopste wijze van productie overnemen en zo tientallen miljarden aan ontwikkelingskosten vermijden. Pilot fabrieken hoeven ze niet te bouwen dat doen ander landen wel en zo kunnen China en India kolen blijven stoken om hun kassen te vullen. Niet eerlijk, wel de werkelijkheid. Het Westen wil voorop lopen. Of het in heeft in dit tempo zo hard te lopen is wel de vraag. Dit geforceerde tempo leidt tot onnodig veel kosten en de afstand met andere landen wordt veel te groot. te groot om van eerlijke concurrentie te kunnen spreken richting 2030-2050.
In de media lijkt het erop dat oliewinning niet kan zonder co2-uitstoot. Dat fossiele industrie moet verdwijnen om c02-doelen te behalen. Dit is niet juist. Oil Majors kunnen hun olie- en gaswinning net zero voor elkaar krijgen en met CCS kan ook de vervuilende industrie daarbij geholpen worden. Ondergrondse co2-opslag is mogelijk en zeker een verdienmodel voor oliebedrijven. Klimaatactivisten zien ondergrondse co2-opslag als een smoes van de Oil Majors om door te gaan met hun praktijken, Oil Majors wijzen erop dat vele andere vervuilende bedrijven hiervan zullen profiteren. De roep om meer sympathie jegens CCS wordt steeds luider, omdat alternatieven achterblijven en de te verminderen co2-uitstoot moeilijker te verminderen valt. Er zijn tegenstanders, maar bedrijven als Tata Steel wijzen ook op de voordelen. Bedrijven zien hun opties slinken om hun co2-uitstoot te verlagen, Oil Majors kunnen hun met de aangekondigde CCS projecten helpen. De Oil majors als ExxonMobil en Shell trekken hard aan CCS, deels voor hun eigen uitstoot, deels als verdienmodel in de nabije toekomst. CCS projecten nemen wereldwijd toe, ook in Nederland en Europa.
Hieronder een overzicht van de beste 10 olieaandelen om in te beleggen in 2025:
Shell heeft veel olie en gas en lost haar schuld jaar na jaar af. niet allen olie is belangrijk, juist aardgas voor de toekomst. Hogere ligprijzen in de toekomst zullen Shell gaan helpen. los van hun activiteiten die groener worden. Naast waterstoffabrieken bouwt ze aan een groene koers. Groene kerosine, CCS en batterijen. Het gaat niet heel hard, maar het gebeurt wel. Gezien de lage marges op groene projecten kiest Shell voor fossiel om haar financiële positie te versterken. Shell blijft voor miljarden eigen aandelen inkopen en kent veel koopaanbevelingen. Shell wordt steeds beter in het stroomlijnen van haar organisatie. Shell moet het gat dichten met haar Amerikaanse concurrenten. Dat lukt steeds beter door meer investeringen in olie en aardgas. Plus afscheid nemen van onrendabele groene projecten en omlaag brengen van de operationele kosten. Shell staat nu laag, onterecht als aardgasspeler nummer 1 ter wereld en de bereikte kostenbesparingen
Lees hierover op de site alle artikelen van Energie-aandelen.nl of ExxonMobil zelf.
XOM heeft veel olie en zet vooral in op olie in tegenstelling tot Shell. Zet in op CCS en CCS transport. Ze gaat in 2025 de 4 miljoen vaten/dag olieproductie overschrijden en dit neemt na 2027 nog eens verder toe door olie uit Guyana. ExxonMobil weet als geen ander oliebedrijf meer marge uit een vat olie te halen. Dit door een combinatie van ervaren goed management, veel volume produceren door overnames en de kosten per vat te laden dalen door synergievoordelen. Met de afgeronde overname vanPioneer lukt dat heel goed. in mei 2025 staat het aandeel XOM qua koers weer dicht bij de bodem binnen de jarenlange zijwaartse trendkanaal. Gezien de geschiedenis klaar voor een koerssprong tussen de 15-25% in 2025.
Niet populair als aandeel, wel onterecht. Aardgas wordt bij TTE heel belangrijk en TTE wordt binnenkort van de Oil Majors de nummer 1 aardgasproducent qua volumes. Het bedrijf gaat ook groener dan veel andere oil majors en dat wordt steeds meer beloond. In India zojuist 1 GW aan zonneparken uitgelegd. De projecten Venus en Mars in Namibie lopen op schema. TTE is sterk in elektriciteitsproductie wat een grote money maker gaat zijn wanneer AI en de auto-elektrificatie aan momentum wint. Bij dit aandeel kun je dus profiteren van positieve ontwikkelingen binnen de olie- en aardgassector.
Marathon en ConcoPhillips gaan samen. 2 miljard vaten olie krijgt Marathon er zo weer bij. Met een lage break-evenprijs van net iets onder de $30/vat. De aandeelhouders zijn wel al akkoord met deze overname, de overheid moet haar goedkeuring nog geven, het lijkt en kwestie van maanden. De lage kostprijs maakt dat Marathon Oil heel lang mooie winsten heeft laten zien. Nu is de premie voor de overname in de prijs verwerkt en is het aandeel Marathon nu relatief hoog. Het is een typisch aandeel voor de lange termijn belegger. Voorspelbare resultaten, niet de hoogste.
Chevron noteert nu laag. Niet terecht gezien haar grote winstgevendheid, echter de angel zit in de groei. die blijft achter t.o.v. andere Oil Majors. Chevron investeert ook in CCS net als XOM maar dan in Australië. Chevron is geliefd door haar hoge rendement en de laatste overname van Hess. $ 53 miljard heeft ze hiervoor moeten neertellen en aandeelhouders twijfelen aan het korte termijn effect. Vandaar de koersdaling over het afgelopen jaar. En kans dat dit nog even doorzet, maar op de lange termijn zal Chevron hoge gooien met haar overname.
Naast olie ook een grote aardgasproducent. Devon deed het slecht in 2024, mede door haar laatste overname van Grayson Mill Energy. De aandeelhouders vrezen dat deze overname nog niet voldoende is om de achterstand op haar concurrenten in te halen. Devon moet harder groeien vindt men. Overnames kosten eerst geld, daarna pas de baten. Nu de olieprijs onder druk staat zijn beleggers zeer voorzichtig en vrezen dat de daling nu extra zeer doet en het financiele resultaat voor kwartaal 2 2025 negatief zal beïnvloeden. Op de langere termijn lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor Devon. Doordat de aardgasprijs nu relatief laag ligt zien we deze inkomsten ook niet terug in hun gebruikelijke sterke resultaten. Op dit ogenblik heeft Devon genoeg hooi op haar vork. Hetis wachten op hogere olie- en aardgasprijzen in de VS.
Een rare eend in de bijt. Murphy Oil produceert veel olie offshore. Hierdoor wel soms storingen en daardoor gemiste inkomsten bij natuurgeweld. In Vietnam komt een goot nieuw olieproject, Ivoorkust met lage break-evenprijzen. Duurt nog wel een paar jaar Murphy Oil gaat door met har $ 1 miljard bezuinigingsplan en haar portfolio blijft groeien. Dit bedrijf kent meer risico's door haar offshore activiteiten, maar kan flexibeler produceren bij hogere of juist lagere prijzen. Haar financiën zijn dik in orde, voor de belegger die die schrikt van hobbelige ritjes...omhoog.
Groot. Goede dividend met al en al toch op plaats 8. De reden hiervoor is dat BP heel erg groen ging in vergelijking met andere Oil Majors. En juist dat ging niet goed. Veel te lage rendementen in groene projecten en erger het voorkwam juist de nodige investeringen in olie- en gaswinning. Daardoor stappen beleggers liever nu niet in. Zodra de groene stroom weer toeneemt in vaart kan BP gaan profiteren, Op dit ogenblik laat men BP links liggen. Terecht op de korte termijn, onterecht op de langere termijn. De overheidsgelden zullen richting groene energie gaan, daardoor zal BP gaan profiteren en de koers weer flink herstellen van de enorme klap, die naar verwachting nog niet klaar is. Wachten met kopen lijkt nu het beste, tot duidelijk wordt dat groene energie een meerprijs in de markt gaat krijgen. De verbruiker zal meer moeten gaan betalen voor groene energie, wat in de geschiedenis veel weerstand opwekte.
De huidige lage benzine en dieselprijzen maakt dat olieraffinaderij bedrijf Valero tegenwind heeft. De combinatie hoge olieprijzen en lage brandstofkosten is niet goed voor Valero. Maar dat is altijd tijdelijk. Haar sterke punt is aandelen terugkopen en goede financiële status. Valero consumeert 3 miljoen vaten olie/dag dus echt een serieuze speler op de oliemarkt. Valero is sterk in groene brandstoffen. Met name voor de luchtvaart, waar anderen hier opgeven. Hiervoor is een lange adem nodig, Valero moet door de zwakkere periodes heen. De bodem is er nog niet, maar de toekomst is goed voor Valero ondanks de lagere raffinage-marges op dit moment. Over 2-4 weken begint de driving season in de VS, de vraag naar brandstoffen stijgt dan hard, een goed moment om dan dit aandeel in je portefeuille op te nemen.
Een aandeel dat je MOET hebben. Op plek 10....? Suncor is niet meer duur, ook niet goedkoop. Wel aantrekkelijk, omdat ze veel dividend uitkeert en ook bij een WTI olieprijs van $ 45-$55/vat gewoon geld blijft maken. We gaan een hogere olievraag en dit aandeel kan hierop met 30% stijgen. Zie details de komende tijd op energie-aandelen.nl voor goede instapmomenten.
Summary: Beleggen in olie levert een hoog rendement op in 2025 en 2026. Binnen de energietransitie blijft olie een grote rol spelen. De media onderschat de toekomstige vraag naar olie, omdat men niet inziet dat groene alternatieven onbetaalbaar zijn en overheden het geld hiervoor niet meer hebben. Bedrijven willen concurrerende prijzen. De beste 10 olieaandelen spelen in op deze toekomstige groeiende olievraag en zorgen enerzijds voor een gezonde financiële basis gekoppeld anderzijds voor een bewust keuze richting olie op de korte termijn. Beleggen in olie loont. Voor een hoog rendement in de energiesector.
Voor meer informatie over beleggen in olie en energie: https://www.youtube.com/@energie-aandelen
En volg de video's van Energie Aandelen op YouTube: https://www.youtube.com/@energie-aandelen