Beleggen in elektrisch rijden, de beste aandelen

December 20, 2023

Beleggen in elektrisch rijden, de beste aandelen

De race is vol aan de gang. De verkopen van elektrische auto's valt tegen door gebrek aan vraag. Toch zal in 2024 de strijd gestreden gaan worden, terwijl nu het ieder voor zich is en met name intern de productie op nummer 1 staat en de verkopen op nummer 2. De focus ligt op de kostprijs, die moet omlaag. Is het productieproces voor elkaar dan moet er daarna massaal verkocht gaan worden.

Niet moeilijk te zien dat China hier de winnaar was, is en wordt. Ongeveer 1 op de 6 verkochte auto's in China is momenteel elektrisch. En dat met 1,4 miljard inwoners gaat echt wat betekenen!

Hieronder de exponentiële groei. Indrukwekkend. Veel zal in China afhangen van extra belastingvoordelen voor de burger bij aanschaf van een EV. Die kans is zeer groot. Immers de interne vraag moet omhoog om de economie weer flink te laten groeien, en de verkoop van EV's van Chinese makelij zal mogelijk door importheffingen, nu onderhandeld tussen Europa en VS, flink beperkt gaan worden.

Toyota niet onderschatten qua grootte

Toyota is dus relatief duur, wel winstgevend. Geely is relatief duur door de hoge P/E ratio, maar de winstgevendheid valt tegen. Stellantis, BMW en Merces ook goed, is een koopje met een lage P/E ratio en hoge winstgevendheid. Europese autoaandelen zijn momenteel niet duur. De winstgevendheid is niet hoog genoeg, maar dit is een momentopname. De kosten worden nu gemaakt om hun productielijnen op orde te krijgen en uit te bouwen. In de nabije toekomst kunnen de kosten hier doorzakken en zal de winstgevendheid omhoog gaan. Wanneer er voldoende EV's verkocht kunnen worden dan kan per bedrijf de winstgevendheid nog weer een stap toenemen.

Dat leidt tot de vraag of de Europese autofabrikanten wat EV's kwijt kunnen naar China. BYD is bij verre nummer 1 en gaat Tesla niet alleen voorbij, maar ook het Tesla moeilijk maken in geval van een handelsoorlog. Geen Europese bedrijven in de top 10.

Het is logisch dat dit ook veel banen gaat kosten in Europa, geschat 50% van de banen die er nul nog zijn in de automobielsector. Minder onderhoud betekent minder monteurs, minder garagebedrijven en ook minder auto verkooppunten. Alles zal plaatsvinden onder het motto goedkoper dan goedkoop. Klantenservice zal minder worden, software zal steeds belangrijker worden.

De koper van een EV verwacht naast een lage prijs een garantie op de accu en geen gekkigheid met accessoires als banden en winterbanden:(. Nu zo'n Euro 3000 met velgen. De burger heeft steeds minder geld te besteden en de prijs van EV's moet met zeker 15-20% omlaag om het tij te keren. Overheden zullen moeten inspringen, omdat anders de autoproductie uit Europa zal verdwijnen. In China heeft men een lange adem, in Europa verwachten aandeelhouders ieder kwartaal resultaat. De impact van de EV op de Europese automobielindustrie wordt zwaar onderschat.

Het belooft een spannende strijd te worden, waarbij China de beste kaarten heeft. Dit op basis van 3 miljard mensen die rond China in de komende decennia EV's gaan kopen en het feit dat suprematie van EV technologie niet meer in handen is van Europa.

Kijk ook mijn webinar van 19-12-'23 over Li Auto en Xpeng. Hier liggen enorme kansen met koersdoelen ruim 25% hoger dan de huidige koersen. 2024 gaat deze sector veel rugwind brengen. De klimaatdoelen van 2030 moten gehaald worden, zonder elektrisch rijden gaan we deze doelen niet halen. In Nederland en sommoige andere Europese landen wellicht wel, in de rest van de wereld niet.

Meld je nu aan voor persoonlijk advies
Tijdens dit gesprek sta ik voor jou klaar om al jouw vragen omtrent jouw beleggingen in de energiesector te beantwoorden.
MELD JE HIER AAN