Elektrisch rijden valt tegen. In Europa en Amerika. In China niet zo zeer. De handelsoorlog maakt China een gevreesde concurrent. 4 oktober 2024 werd de verhoogde importfheffing definitief en dat is een opstap naar sancties door China op Europa en mogelijk ook de VS. Trump is nu weten we de nieuwe president van Europa. Gaat dit verschil maken?
De koers zal verlegd worden. America First en dat betekent minder import van Chinese auto's en ook meer importheffingen op concurrerende grondstoffen en producten. China zal met gelijk munt terugslaan en een bedrijf als Tesla is daarom wel een mogelijk slachtoffer. Gezien de steun van Musk aan Trump zullen voordelen wel ergens anders gaan vallen als bijv. robot driving in een hogere versnelling te krijgen. Dat Elektrisch rijden een groot succes zal worden is geen discussie. Wel het tempo waarin. Trump gaat voor een geleidelijke overgang om haar autoproducenten de kans te geven meer marge te maken op haar bestaande fossiele brandstofmotoren en zo weer wat vet op de botten te kweken voor benodigde EV investeringen. Dat Trump het beperkt aantal oplaadpunten een probleem vindt is wel terecht. Zeker gezien de investeringen in een sterker netwerk nog jaren gaat duren en het benodigde aantal elektrische laadpunten in de weg zit. Ook zal er minder subsidie naar elektrisch rijden gaan, wellicht geheel verdwijnen door nieuwe wetgeving.
De autoindustrie in Amerika is blij met Trump. Let's make America great again. Toch is dit maar een tussenoplossing voor een paar jaar. Ook in de VS moeten klimaatdoelen behaald worden en zal een nu opgelopen achterstand wel grotendeels ingehaald moeten worden. Daarom is nu investeren in lithium interessant. Wanneer iedereen van deze aandelen afwil. In het afgelopen webinar kwam hierover voldoende aan bod.
Ga niet voor de koersdoelen. Het gaat om winsten nu. Niet de mogelijke winsten in 2030. Ook de financieel gezonde bedrijven gaan verdere klappen krijgen binnen de lithiumsector, mar het zal van korte duur zijn. De grootste koersdalingen liggen nu bijna achter ons en het is zaak aandelen te kopen die dicht bij een bodem zitten. Kopen wanneer herstel is opgetreden doet het rendement sterk dalen. In 2028 zal de lithiummarkt in balans komen, nu nog niet. Beleggers die nu willen scoren in de lithium sector kunnen het best een aanvalsplan maken en zich eraan houden. Hoe ziet dit beleggingsplan eruit? Op naar stap 2.
De meeste grafieken laten een lange termijn downtrend zien en pas de laatste 2 maanden een kleine stijging. Pas op met te vroeg instappen, maar je moet uiteraard ergens beginnen. Zie je een uitbraak uit de zijwaartse trend van de afgelopen 3-6 maanden neem slechts een kleine positie in. Verdubbel deze positie pas wanneer je op minimaal 10-15% winst zit. Dat kan al zeker binnen 3-6 maanden het geval zijn. Zo voorkom je een groot verlies wanneer de uitbraak op zich laat wachten en je ongeduldig wordt of liever je gedeeltelijke verlies neemt om het neerwaarts risico te beperken. Beleggen in lithium is risicovol op dit ogenblik, maar wel met groot rendement in het vooruitzicht. Wat zijn de grootste risico's?
Wanneer komt de vraag naar lithium weer los? Momenteel willen Europese landen de wetgeving die geen autoproductie meer toestaat met fossiele brandstofmotoren naar achteren verschuiven. Italie uiteraard als achterloper voorop. Frankrijk sluit wel aan. China gaat haar eigen weg en de Europese autoindustrie zit in heel zwaar weer. Deze industrie heeft geld en tijd nodig om een succesvolle ommezwaai te maken. Zonder extra hulp vanuit de EU gaat mogelijk nog meer industrie verloren in Europa. De politiek zal waarschijnlijk hier moeten helpen. Ook de VS doet aan bescherming en zal o.a. Ford en general Motors gaan helpen. Het aantal banen wat in geding is, is te groot om licht mee om te gaan. Trump en Musk zijn dikke vrienden. Trump zal Musk helpen met zijn robot taxi en de Oil Majors met versoepelende regels. Niet goed voor de lithiumvraag. Een rem op de elektrisch rijden.
De vraag naar EV's neemt in China sterk toe. De overheid zorgt voor aantrekkelijke condities en weet dat export voorlopig sterk zal verminderen, niet alleen 2024. De Chinese burger spaart 10 keer (!!) zoveel dan de amerikaan. 30% versus 2,9% en dat geeft goed aan hoe geschrokken de Chinees is door het verdampen van hun spaarpot/pensioen door het vastgoed drama. Of de grote injectie van $148 miljard gaat helpen is niet de vraag. Wel is de vraag waar die $148 miljard heen gaat. Ook de technologie sector heeft veel geld nodig en staat los van de lithium vraag. Ondertussen wordt nog steeds onderhandeld, maar met Trump als nieuwe Amerikaanse president is het simpelweg niet mogelijk dat Amerika water bij de wijn gaat doen. Trump gaat voor "Make America great again". De kiezer verwacht hier veel van en Trump zal snel moeten laten zien dat het hem ernst is. Stoere taal richting China ligt voor de hand. Zeker nu China het al zwaar heeft met haar economie en niet de huidige situatie voor haar wil verslechteren. Trump kennende maakt hij hier dankbaar gebruik van. Trump zal zich niet inhouden en de beperkte sancties van China op Amerika's importheffingen uitleggen als zijn succes. Los van het feit of het resultaat gaat opleveren of niet.
Samengevat kunnen we stellen dat elektrisch rijden in Europa en Amerika minder snel van de grond komt dan verwacht, mede door de handelsoorlog met China en de nieuwe Amerikaanse president Trump. Trump zet in op "America First", wat leidt tot minder import van Chinese auto's en hogere importheffingen op concurrerende producten, wat Tesla zou kunnen raken. De focus in de VS verschuift naar het versterken van fossiele brandstofauto's om ruimte te maken voor toekomstige EV-investeringen, terwijl het tekort aan laadpunten een groeiend probleem blijft. Beleggers worden geadviseerd te focussen op financieel gezonde bedrijven, vooral in de lithiumsector, hoewel deze markt momenteel vol risico's zit.
Wil je meer weten over beleggen in energie?
Voor meer informatie over beleggen in duurzame aandelen:
Youtube: https://www.youtube.com/@energie-aandelen